Ce a descoperit Hans Jenny in cercetarile sale?
In primul rand, Jenny a produs atat figuri Chladni cat si Lissajous, in experimentele sale. Acesta a descoperit, de asemenea, ca daca face sa vibreze o placa la o anumita frecventa si amplitudine – vibratie – formele si modelele de miscare caracteristice acelei vibratii apareau material pe placa. Daca schimba frecventa sau amplitudinea, dezvoltarea si modelele se schimbau si ele. El a descoperit ca, odata cu cresterea frecventei, crestea si complexitatea modelelor iar numarul elementelor devenea mai mare. Pe de alta parte, odata cu cresterea amplitudinii, miscarile deveneau mult mai rapide si turbulente si puteau crea chiar si niste mici eruptii unde materialul era aruncat in aer.
In primul rand, Jenny a produs atat figuri Chladni cat si Lissajous, in experimentele sale. Acesta a descoperit, de asemenea, ca daca face sa vibreze o placa la o anumita frecventa si amplitudine – vibratie – formele si modelele de miscare caracteristice acelei vibratii apareau material pe placa. Daca schimba frecventa sau amplitudinea, dezvoltarea si modelele se schimbau si ele. El a descoperit ca, odata cu cresterea frecventei, crestea si complexitatea modelelor iar numarul elementelor devenea mai mare. Pe de alta parte, odata cu cresterea amplitudinii, miscarile deveneau mult mai rapide si turbulente si puteau crea chiar si niste mici eruptii unde materialul era aruncat in aer.
Modele de nisip ca functie a dimensiunii placii
Formele, figurile si modelele miscarii ce apareau, s-au demonstrat a fi in primul rand o functie a frecventei, amplitudinii si a caracteristicilor inerente ale diverselor materiale. El a descoperit ca in anumite conditii putea face formele sa se schimbe in continuu fara sa schimbe atat frecventa cat si amplitudinea.
Vocala A in nisip
Cand Jenny a experimentat cu diverse fluide, a produs miscari unduitoare, spiralate si valurite in miscare continua. In cercatarea sa cu spori de plante a descoperit o enorma varietate si complexitate, dar chiar si asa, exista o unitate in forma din dezvoltarea dinamicii ce se nastea. Cu ajutorul piliturii de fier, al mercurului, al lichidelor vascoase, al substantelor asemanatoare plasticului si al gazelor, a investigat aspectele tridimensionale ale efectelor vbratiei.
In cercetarea sa cu tonoscopul, Jenny a observat ca atunci cand vocale ale limbilor stravechi din ivrita si sanscrita erau pronuntate, nisipul lua forma simbolului scris al acestor vocale, in timp ce limbile moderne nu au generat acelasi rezultat! Cum este acest lucru posibil? Stiau vechii evrei si indieni acest lucru? Exista ceva in conceptul de “limba sacra” din cauza careia sunt numite asa? Ce calitati au aceste “limbi sacre” printre care tibetana, egipteana si chineza? Au ele puterea de a influenta si de a transforma realitatea fizica pentru a crea lucruri prin puterea lor inerenta sau, pentru a da un exemplu concret, prin recitarea sau cantarea textelor sacre sa se vindece o persoana care era “dereglata”?
Structurile sunetului in picatura de apa ca functie a lungimii de unda si a extensiei
Un fenomen interesant a aparut atunci cand a luat o placa vibratorie acoperita cu lichid si a inclinat-o. Lichidul nu a parut influentat de forta gravitationala si nu a picat de pe placa, ci a ramas acolo si a construit noi forme ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat. Daca totusi oscilatia era oprita, lichidul incepea sa curga, dar daca aceasta oprire era foarte scurta, la repornirea vibratiilor, lichidul putea fi adus inapoi pe placa. Conform lui Jenny, acesta era un exemplu de efect antigravitational creat prin vibratii.
Universalitate?
la inceputul Cimaticii Hans Jenny a spus urmatoarele: “In partile vii, dar si in cele non-vii ale naturii, ochiul antrenat intalneste dovezi abundente ale sistemului periodic. Aceste sisteme indica spre o transformare continua de la un set de conditii, la setul opus”. Jenny spune ca vedem peste tot exemple de vibratii, oscilatii, pulsuri, miscari ale valurilor, al pendulului, desfasurari ritmice de evenimente, secvente seriale si efectele si actiunile lor. In intreaga sa carte, Jenny subliniaza conceptul sau in baza caruia este necesar ca aceste fenomene si procese sa nu fie privite pur si simplu pentru o analiza mentala si teoretizare. Doar prin incercarea de a “intra in” fenomen prin investigatii empirice si sistematice, putem crea structurile mentale capabile sa scoata la lumina realitatea ultima. El spune sa nu “ne amestecam cu fenomenul” ci sa fim atenti la el si sa ii dam voie sa ne conduca spre inerent si esential. Jenny vrea sa spuna ca nici macar cea mai pura teorie filosofica nu poate surprinde adevarata existenta si realitatea, la adevaratele lor valori.
Ceea ce a subliniat Hans Jenny este asemanarea dintre forme si modele pe care le vedem in realitatea fizica si formele si modelele generate in cercetarea sa. Jenny era convins ca evolutia biologica era un rezultat al vibratiilor si sa natura lor determina rezultatul final. El a speculat ca fiecare celula avea frecventa sa proprie si ca un numar de celule cu aceeasi frecventa au creat o noua frecventa care era in armonie cu originalul, ceea ce, in schimb, este posibil sa fi format un organ ce a creat o noua frecventa in armonie cu cele doua precedente. Jenny spunea ca pentru a intelege cum sa ne vindecam corpul cu ajutorul tonurilor, trebuie sa inetelegem cum diversele frecvente influenteaza genele, celulele si diverse structuri din corp. El a sugerat de asemenea ca prin studiul urechii si al laringelui va putea sa ajunga la o intelegere mai profunda a cauzei ultime a vibratiei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu